Kunst Na Arbeid

Foutmelding

• Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (line 385 of /home/arezzo/domains/muziekvereniging-arezzo.nl/public_html/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2373 of /home/arezzo/domains/muziekvereniging-arezzo.nl/public_html/includes/menu.inc).
Fanfare Kunst Na Arbeid is opgericht op zaterdag 26 augustus 1916. Een keurig met de hand geschreven bewijs hebben we in ons archief, maar helaas de naam van de schrijver niet. Op initiatief van de toenmalige pastoor, eerwaarde Heer Jacobs, is Puiflijk een fanfarekorps rijker geworden. Pastoor Jacobs had vernomen dat Boven-Leeuwen het hele instrumentarium ging verkopen. Hij “trommelde” 5 boeren op, die van elkaar niets wisten, om de nodige f. 250,- bij elkaar te krijgen. Dit plan slaagde en Puiflijk kon van start gaan. In de raadsvergadering van de gemeente Druten op 17 februari 1917 werd besloten met 8 voor- en 3 tegenstemmers om KNA fl 50,- subsidie te geven.

In de “Maas & Waler” van zaterdag 26 augustus 1916 werd door het voorlopige bestuur van kna een oproep geplaatst. “Jongelui die interesse hebben in het maken van muziek kunnen zaterdagavond om 7 uur zich melden in de school van het Maria-gesticht.” Wie in dat voorlopige bestuur hebben gezeten hebben we nog steeds niet kunnen achterhalen. Er is één brief van maart 1921, die aan het gemeentebestuur van Druten is gericht voor de aanvraag van een muziekkiosk. Deze brief is ondertekend door voorzitter Antoon Mulders, de opa van Toon Mulders, de huidige eigenaar van zaal 'De Linde', die toen ook al bestond, en door secretaris Lubertus de Krijger. Lubertus de Krijger had in het bestuur gezeten van de failliete zangvereniging die Kunst Na Arbeid heette. Omdat ze een prachtig vaandel hadden is de muziekvereniging daarmee verder gegaan. Deze “Bertus” de Krijger, overigens familie van Gerard en Arno de Krijger, beheerde ook het postkantoor. In 1924 verhuisde Bertus naar Beuningen en werd opgevolgd door Johan van Dongen (de vader van Cor van Dongen, onze grote “oud-papier-man”). Vanaf deze tijd, op 1 januari 1925 was er fl 6,02 in de kas, is op zéér correcte wijze het kasboek bijgehouden dat nog steeds in ons archief zit. Het bestuur bestond uit bakker Wim de Klein, waarschijnlijk de voorzitter, Bertus de Krijger en Cees van Hulst. Even later volgde dus Johan van Dongen Bertus de Krijger op. Onze oudste foto die we hebben, is waarschijnlijk van de zomer van 1924. Zeker is dat hij al als briefkaart is gebruikt in juni 1924 is herkenbaar aan het poststempel. Vanaf 1926 is er ook een aantekenboekje met ledenlijsten, contributies en hier en daar wat zéér summier verslagmateriaal.

Op maandag 6 juni 1927, 2e Pinksterdag behaalde K.N.A. een 2e prijs in de 4e afdeling op het concours te Arnhem. Een fraai diploma hiervan hebben wij in ons archief. De contributie aan die organiserende federatie voor de 21 leden van K.N.A. was fl 8,51. Al heeft KNA ook de nodige “ ups en downs” gekend, toch zijn er naar alle waarschijnlijkheid slechts 7 voorzitters geweest in die 91 jaar van ons bestaan. Of… moeten we ervan uitgaan dat Kunst Na Arbeid 89 jaar zelfstandig heeft geopereerd, want op 22 februari 2005 zijn we samen gegaan met muziekvereniging St.Willibrord uit Boven Leeuwen, die dus … 89 jaar geleden aan ons het hele instrumentarium verkochten, hoe mooi of merkwaardig kan iets verlopen! Voor een uitgebreide geschiedenis van Kunst Na Arbeid kunt u ook een kijkje nemen op  www.druteninfo.nl/Idx_02_Puiflijk/Pu000_Puiflijk.html